Σάββατο, 25 Αυγούστου 2018

Ο Εθνικισμός στην Τέχνη - 2ος κύκλος [#63]

Σούλι

Ο συγκεκριμένος πίνακας απεικονίζει την ηρωική θυσία των γυναικών του Σουλίου, οι οποίες προτίμησαν έναν αξιοπρεπή θάνατο, αντί μιας ατιμωτικής ζωής.

Ο χορός του Ζαλόγγου αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός, που συνέβη μετά την οριστική κατάληψη του Σουλίου από τα στρατεύματα του Αλή πασά, τον Δεκέμβριο του 1803. Στη κορυφή του όρους Ζάλογγο, oι Σουλιώτισσες με τα  βρέφη τους αγκαλιά αποφάσισαν να πεθάνουν ελεύθερες παρά να πέσουν στα χέρια των Τουρκαλβανών. Έτσι, προτίμησαν, με μία πράξη αυτοθυσίας, αντί να ατιμαστούν από τον αιώνιο εχθρό τους, να πέσουν από την άκρη του γκρεμού.

Η περίπτωση του Ζαλόγγου γρήγορα έγινε γνωστή και στην Ευρώπη, προκαλώντας ιδιαίτερη συγκίνηση και θαυμασμό. Χαρακτηριστική είναι η μαρτυρία του Ευρωπαίου ιστορικού Κλωντ Φωριέλ, ο οποίος στα κείμενα του προσθέτει πολλές παραστατικές λεπτομέρειες:

«..ήταν ακόμα αβέβαιη, όταν εξήντα γυναίκες, βλέποντας πως στο τέλος θα σκοτώνονταν οι δικοί τους, μαζεύονται σ' ένα απότομο ψήλωμα στον γκρεμό, που στη μία πλευρά του ανοιγόταν ένα βάραθρο και στο βάθος του το ρέμα άφριζε ανάμεσα στους μυτερούς βράχους που γέμιζαν τις όχθες και τη κοίτη του. Εκεί αναλογίζονται τι έχουν να κάνουν, για να μη πέσουν στα χέρια των Τούρκων, που τους φαντάζονται κιόλας να τις κυνηγούν. Αυτή η απελπισμένη συζήτηση στάθηκε σύντομη, και η απόφαση που ακολούθησε ήταν ομόγνωμη. Οι περισσότερες απ' αυτές τις γυναίκες ήταν μητέρες, αρκετά νέες, και είχαν μαζί τα παιδιά τους, άλλες στο βυζί ή στην αγκαλιά, άλλες τα κρατούσαν από το χέρι. Η κάθε μια πήρε το δικό της, το φίλησε για τελευταία φορά και το έριξε ή το έσπρωξε γυρνώντας το κεφάλι στον διπλανό γκρεμό. Όταν δεν είχαν πια παιδιά να γκρεμίσουν, πιάστηκαν από τα χέρια και άρχισαν ένα χορό, γύρω – γύρω, όσο πιο κοντά γινόταν στην άκρη του γκρεμού και η πρώτη απ' αυτές, αφού χόρεψε μια βόλτα φτάνει στην άκρη, ρίχνεται και κυλιέται από βράχο σε βράχο ως κάτω στο φοβερό βάραθρο. Ωστόσο ο κύκλος, ή ο χορός συνεχίζει να γυρνάει, και σε κάθε βόλτα μια χορεύτρια αποκόβεται με τον ίδιο τρόπο, ως την εξηκοστή. Λένε πως από κάποιο θαύμα, μία απ' αυτές τις γυναίκες δεν σκοτώθηκε πέφτοντας».

Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε από τον AryScheffer, ο οποίος ήταν ρομαντικός ζωγράφος με ολλανδική και γαλλική καταγωγή. Τα έργα του είχαν συνήθως θέματα από την λογοτεχνία, κατά κύριο λόγο από τα έργα του Δάντη, του Γκαίτε και του Λόρδου Βύρωνα. Μάλιστα, υπήρξε μέχρι το τέλος της ζωής του πιστός στον αυτοκράτορα της Γαλλίας. 

 

Αρχείο

Επισκέπτες Συνδεδεμένοι

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 38 επισκέπτες

Επικοινωνία

Φόρμα Επικοινωνίας

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.