Πέμπτη, 24 Μαΐου 2018

Β' Μέρος - Δημοσθένης

Β’ Μέρος

Δημοσθένης

«Ο διαπρεπέστερος κήρυκας της εθνικής αξιοπρέπειας και ελευθερίας».

Εντούτοις, με την πλήρη πλέον επικράτηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου η φωνή του ρήτορα σίγησε, ενώ παραπεμπόμενος σε δίκη για την κλοπή των θησαυρών και των λαφύρων του βασιλιά (υπόθεση Αρπάλου), κατηγορήθηκε για δεκασμό και μη μπορώντας να πληρώσει το αντίτιμο για την επιβληθείσα ποινή του, φυλακίστηκε. Ωστόσο, αργότερα κατάφερε να αποδράσει με την βοήθεια θαυμαστών και φίλων του. Μετέβη στην Αίγινα και έπειτα στην Τροιζήνα, από όπου απέστελλε επιστολές στην Βουλή και στον δήμο της Αθήνας, ζητώντας τον επαναπατρισμό του, χωρίς όμως να πάψει ποτέ να εξεγείρει διάφορες πόλεις σε πόλεμο εναντίον των Μακεδόνων.

Έπειτα από τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο δήμος των Αθηνών ψήφισε υπέρ της επιστροφής του Δημοσθένη, για να ακολουθήσει, μετά την ήττα των Αθηναίων στην Κρανώνα, ο Αντίπατρος, που ζήτησε την εις θάνατον καταδίκη του ρήτορα. Ο Δημοσθένης, καταδιωκόμενος, κατάφερε να διαφύγει και πάλι στον Πόρο, όπου για να μην συλληφθεί, προτίμησε να πιει δηλητήριο μέσα στον βωμό του Ποσειδώνος, ξεψυχώντας το 322 π.Χ. Οι Αθηναίοι συμπολίτες του, σαράντα έτη μετά τον θάνατο του, τον τίμησαν στήνοντας έναν χάλκινο ανδριάντα του.

Όσον αφορά στο έργο του ρήτορα Δημοσθένη, σήμερα μας παραδίδονται εξήντα ένα λόγοι του, εκ των οποίων δεκαπέντε συμβουλευτικοί, δεκαπέντε δημόσιοι δικανικοί και τριάντα ένα ιδιωτικοί δικανικοί, από τους οποίους κάποιοι φέρονται ως νόθοι, όπως ο «Επιτάφιος» και ο «Ερωτικός». Έντεκα στον αριθμό λόγοι του, τους οποίους είχε απαγγέλλει στην Εκκλησία του Δήμου, αναφέρονται στην πολιτική του εναντίον του Φιλίππου και είναι γνωστοί ως «Φιλιππικοί». Εξ αυτών οι τρεις ονομάζονται «Ολυνθιακοί», με τον Δημοσθένη να συμβουλεύει τους Αθηναίους να βοηθήσουν την Όλυνθο που πολιορκούνταν από τον Φίλιππο το 349 π.Χ., οι τέσσερις «Κατά Φιλίππου», «Περί Ειρήνης» , «Περί Αλοννήσου», «Περί των εν Χερσονήσω» και «Προς την επιστολήν Φιλίππου». Επίσης, από τους δημόσιους δικανικούς του λόγους ως σπουδαιότεροι έχουν κριθεί ο «Προς Λεπτίνην» το 355 π.Χ., ο «Κατ` Αριστοκράτους» το 352 π.Χ. και ο «Κατά Μειδίου» το 348 π.Χ. Το έργο του το χαρακτηρίζει το ύψος και η δεινότητα, με μια θαυμαστή δύναμη του λόγου να συναρπάζει το νου και να εγείρει τα πάθη. Αυτός ακριβώς ο ευγενικός του ενθουσιασμός για την ελευθερία, καθώς και η φλογερή του αγάπη για την πατρίδα, κατάφεραν να συνεπάρουν και να ανυψώσουν το φρόνημα των συμπολιτών του.

Ωστόσο, από το ογκώδες έργο του την πλέον εξέχουσα θέση κατέχει ο λόγος του με τίτλο «Περί του Στεφάνου», ο οποίος αποτελεί απολογία, και με τον οποίο υπερασπίστηκε ολόκληρη την πολιτεία, αντιμετωπίζοντας τον Αισχίνη σε μια αναμέτρηση γιγαντιαίων διαστάσεων. Ο συγκεκριμένος δικαστικός αγώνας ξεκίνησε το 337 π.Χ., με αφορμή την πρόταση του Κτησιφώντα να στεφανωθεί ο Δημοσθένης με χρυσό στεφάνι για τις υπηρεσίες του προς την πόλη. Τότε ο Αισχίνης κατήγγειλε ως παράνομη την πρόταση, με αποτέλεσμα την εκκίνηση μιας πολύχρονης δίκης. Εντούτοις, η δίκη επαναλήφθηκε το 330 π.Χ., με τον Δημοσθένη να αναδεικνύεται νικητής και τον Αισχίνη να καλείται να πληρώσει χίλιες δραχμές πρόστιμο, ειδάλλως θα εξοριζόταν. Ο Αισχίνης, όμως, επέλεξε την εξορία, με αποτέλεσμα ο Δημοσθένης να απαλλαχτεί από έναν ισόβιο, σχεδόν, πολιτικό αντίπαλο. 

Εν κατακλείδι, αξίζει να επισημανθεί η αδιαμφισβήτητη φιλοπατρία του Δημοσθένη, που είναι διάχυτη σε όλη την ζωή και το έργο του, καθώς και η ανυστερόβουλη προσήλωση του στο ανυπέρβλητο ιδανικό της ελευθερίας. Πράγματι, πρόκειται για ένα λαμπρό παράδειγμα και πρότυπο προς μίμηση, όχι μόνο εξαιτίας της αξεπέραστης ρητορικής του ικανότητας, αλλά και γιατί παραμένει ο διαπρεπέστερος κήρυκας της εθνικής αξιοπρέπειας και ελευθερίας.  

 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Α' Μέρος - Δημοσθένης Παραδοσιακά Μονοπάτια [#76] »

 

Αρχείο

Επισκέπτες Συνδεδεμένοι

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 81 επισκέπτες

Επικοινωνία

Φόρμα Επικοινωνίας

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.