Πέμπτη, 18 Ιανουαρίου 2018

Ο Εθνικισμός στην Τέχνη - 2ος κύκλος [#36]

Η Θυσία

 

Η παραπάνω εικόνα αποτελεί έναν αναθηματικό πίνακα, χρονολογούμενο στα 540-530 π.Χ., ο οποίος βρέθηκε μεταξύ των πόλεων της Κορίνθου και της Σικυώνας, που ίσως αντιστοιχεί στην Αρχαία Χελυδωρέα. 

Όσον αφορά την μορφή του πίνακα, τα πρόσωπα αναδεικνύονται με σαφήνεια πάνω στο καθαρό βάθος και η χρωματική ζωντάνια τονίζει την απλότητα της σύνθεσης. Το θέμα είναι η θυσία ενός προβάτου. Η γυναίκα μπροστά από το βωμό ρίχνει ένα υγρό από οινοχόη, ενώ με το αριστερό της χέρι κρατά έναν δίσκο με τα απαραίτητα για την θυσία. Ακολουθούν ένα αγόρι με το πρόβατο και άλλα δυο με μουσικά όργανα, και έπειτα τρεις γυναίκες που κρατούν κλαδιά. 

Η αιματηρή θυσία αποτελούσε την κορωνίδα των θρησκευτικών τελετουργιών των αρχαίων Ελλήνων, καθώς τελείτο μόνο δημοσίως, ενώπιον όλων των κατοίκων στο κέντρο της πόλεως. Ήταν απαραίτητο το αίμα του σφαγίου να φθάσει στον βωμό για την ολοκλήρωση της τελετουργίας. Χαρακτηριστικό ήταν ότι απαγορευόταν οποιαδήποτε άλλη αιματοχυσία στον βωμό, γι' αυτό και αρκετοί πολίτες έβρισκαν καταφύγιο εκεί, ως ικέτες στους βωμούς. 

Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός πως η αιματηρή θυσία επιβιώνει μέχρι τις ημέρες μας, μέσω του λαϊκού μας πολιτισμού, με τις σφαγές σε πανηγύρια, την σφαγή πετεινού κατά την ανέγερση ενός κτιρίου, ή ακόμη, την σφαγή αμνού κατά την Λαμπρή. Όλα αυτά τα έθιμα αποδεικνύουν το αδιάτρητο και συνεχές του ελληνικού πολιτισμού. 

 

 

 

Αρχείο

Επισκέπτες Συνδεδεμένοι

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 84 επισκέπτες

Επικοινωνία

Φόρμα Επικοινωνίας

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.